Könyvészeti adatok
..........................................................................................................................................
ISBN 978 615 5181 76 4
Megjelenés: 2012
Terjedelem: 236 o.
Méret: 148x210 mm
Kötésmód: kartonált, ragasztókötött
Ismertetés
..........................................................................................................................................
Ma az a bölcs, aki hallgat Németh Lászlóról, nem az, aki beszél. Bálint Ágnes mégis arra vállalkozik, hogy új diskurzust indít a huszadik század e megkerülhetetlen személyiségéről. Pszichobiográfiát ír, ami egyesíti a történelem, az irodalomtörténet és a modern pszichológia eszköztárát abból a célból, hogy hiteles rekonstrukciót készítsen hőséről. Úgy véli, hogy az ily módon animált, újra lélekkel felruházott alak „képessé válik arra, hogy magáért beszéljen.”A könyv a családi örökség részletes lélektani elemzéséből kiindulva mutatja be a gyermek Németh László fejlődését, majd a Télemakhosz-sorsú ifjú hosszas bolyongását a serdülőkor útvesztőjében, végül a fiatal író első szárnypróbálgatásait. Részletesen elemzi Németh László gyermekkori fantáziajátékát, a családi tudattalanban rejtőző „fantom” révén átélt ifjúkori neurotikus problémáit, és a Babitscsal vívott szimbolikus ödipális küzdelmeket. A mű a harmincas évek elején saját művészi útjára lépő Németh László bemutatásával zárul. A pszichohistorikus elkötelezettségű szerző vallja, hogy „művész és műve elválaszthatatlanul feltételezik egymást.” A kreativitás genezisét kutatja az életút során, s a művek lélektani értelmezése révén mutat rá az élet és az alkotás egymást kölcsönösen meghatározó voltára. Úgy véli, azáltal, hogy „új perspektívába állítja az írót és alkotásait, egyúttal új válaszok keresésére ösztönzi az irodalomtörténeti kutatást” is. A könyv egyszerre szól az irodalomtudomány és a pszichológia szakmai közönségéhez, és olvasmányos stílusa, világos gondolatvezetése révén a szélesebb, érdeklődő nagyközönséghez.
A szerző magyar-angol szakos középiskolai tanári és pszichológusi diplomával rendelkezik, a PTE Pszichológia Doktori Iskolájában 2005-ben szerzett PhD-fokozatot. Jelenleg a PTE BTK Neveléstudományi Intézetének adjunktusa.
Tartalom
..........................................................................................................................................
Előszó |
9 |
Bevezetés |
13 |
Életrajz, történettudomány és pszichológia |
13 |
A pszichohistória viszonya a pszichoanalízishez és a történettudományhoz |
16 |
A pszichohistória módszerei |
18 |
Németh László pszichobiográfiájának műfaji és módszertani megfontolásai |
18 |
|
|
Családi örökség I. – Gaál Vilma személyisége |
23 |
Családfa |
23 |
A családi titok |
25 |
A válóper |
29 |
A válás után |
31 |
A „rossz vér” mítosza |
33 |
A házasság |
36 |
Pszichoszexuális éretlenség |
38 |
A fiatal anya |
40 |
|
|
Családi örökség II. – Németh József személyisége |
43 |
A szilasi gyökerek |
43 |
Németh József diákévei |
44 |
A házasság dilemmája |
47 |
Az érett személyiség kibontakozása |
48 |
Németh József fogságba esik |
51 |
Menekülés a valóság elől |
53 |
A népbiztos-per és a hadifoglyok sorsának összefonódása |
56 |
A hazatérés viszontagságai |
57 |
Itthon |
59 |
|
|
Gyermekkor |
61 |
A csecsemő világa |
61 |
A frusztráció szavai |
63 |
A vasalódeszka |
67 |
Az „üldözött” én |
69 |
Egy meghatározó ajándék |
72 |
A fantáziajáték tartalma |
74 |
Térkép és család |
76 |
A „vezér” és a „stratéga” |
78 |
A „patrióta” |
79 |
|
|
A középiskolás évek |
83 |
A látencia beköszönt |
83 |
A „remete” |
85 |
„Neveltetésem megszakad” |
86 |
A látencia prolongálódik |
89 |
Identifikációs törekvések |
91 |
A kreativitás kibontakozása |
93 |
Nagybányai vakáció |
95 |
Az „élet íze” és a „szent undor” |
97 |
Az Ella-szerelem kezdetei |
99 |
A Fazekas utca szelleme |
102 |
„Lírai roham” |
104 |
A kommün |
105 |
Öngyilkossági krízis |
107 |
|
|
A nyomás évei |
111 |
Egy módszertani megfontolás |
111 |
Az elakadt „növésterv” |
112 |
Az „idegbaj határán” egyensúlyozva |
113 |
A Rózsa utcai kudarc |
117 |
Az inceszt-tabu iszonya |
118 |
A „gondolatolvasó” |
121 |
A pályakorrekció motivációi |
124 |
Az egyetemi évek |
127 |
A költő medikus |
132 |
|
|
A Télemakhosz-élmény |
135 |
Télemakhosz |
135 |
A csalódás |
137 |
Pénelopé és Odüsszeusz |
139 |
Az „irgalomhoz” vezető út |
142 |
Találkozás a „fantommal” |
144 |
A Télemakhosz-narratívumok |
146 |
A Télemakhosz-novella (1926) |
147 |
Az Emberi színjáték |
151 |
Az Irgalom első változata – Télemakhosz metamorfózisa |
153 |
Magam helyett |
156 |
Az Irgalom – a lojalitáskonfliktus regénye |
157 |
|
|
A készülődés évei |
161 |
Raszkolnyikov szerepében |
161 |
A szigorló vőlegény |
163 |
„Laboratóriumból gályapad” |
166 |
A házasságkötés dilemmái |
169 |
„Bevonulás az irodalomba” |
171 |
„Vesztegzár alatt” |
174 |
A Horváthné visszhangjai |
178 |
A fogorvos |
182 |
Az iskolaorvos |
184 |
Az „Európai utas” |
186 |
|
|
Babits vonzásában |
189 |
„Szövetség” születik |
189 |
A Baumgarten-díj |
192 |
A „görög fordulat” |
197 |
Az „Új nemzedék” |
199 |
Török Sophie |
202 |
Görbe tükör |
207 |
A szakítás |
210 |
„Fantomizálás” |
213 |
|
|
Utószó |
219 |
Felhasznált irodalom |
221 |
Képek jegyzéke |
229 |
Melléklet |
231 |
..........................................................................................................................................